קידום אתרים שלילי, או SEO שלילי, הוא בעיה רצינית בעולם האינטרנט. גוגל ושאר מנועי החיפוש מורידים את הדירוג בתוצאות החיפוש של אתרים בעלי לינקים באיכות נמוכה, ולכן כל אחד יכול כיום ליצור לינקים גרועים לאתרים של המתחרים שלו, וכך לפגוע בדירוג שלהם.

קידום אתרים שלילי במתכונתנו הנוכחית, התחיל למעשה לאחר עדכון פנדה האחרון של גוגל. עדכון זה הבהיר לעולם כי גוגל מתכוונת להעניש אתרים היוצרים לינקים באיכות נמוכה אליה. אנשים החלו לבנות לינקים גרועים לאתרים של המתחרים שלהם כדי לגרום לגוגל להעניש אותם. למרבה המזל, בעלי אתרים יכלו לדווח לגוגל על הלינקים השליליים, ולגרום לגוגל להתעלם מהם.

השלב הבא של קידום שלילי הוא זיוף חווית משתמש גרועה. מדובר בשלב חדש, במסגרתו עומדות לרשות המתחרים שלכם אפשרויות חדשות לפגוע בדירוג שלכם במנועי החיפוש. כך למשל, על ידי זיוף חווית משתמש גרועה, ניתן לפגוע בדירוג של אתרים. כל מה שצריך לעשות הוא להשתמש בתוכנה אשר קוראת את תוצאות החיפוש של מילות מפתח מסויימות בגוגל, ומקליקה על כל התוצאות חוץ מהאתר בו רוצים לפגוע. כאשר התוכנה עושה זאת מיליוני פעמים, גוגל מבינה כי התוכן של האתר עליו לא הקליקו הוא בעייתי, והיא מורידה את הדירוג שלו – ומעלה את הדירוג של האתרים האחרים. לחילופין, תוכנה אשר מקליקה רק על התוצאות של האתר שלכם, ולא על המתחרים, תראה לגוגל כי האתר שלכם מעניין יותר מהאחרים.

ניתן להתגונן מפני שיטות שונות של קידום שלילי. אם האתר שלכם נפל קורבן בעבר לפגיעה של המתחרים בקידום במנועי החיפוש, או אם אתם חוששים שזה יכול לקרות גם לכם, חשוב לפעול בדרכים הבאות:

1. לשים לב באופן מתמיד למיקום שלכם בתוצאות החיפוש. אחרת, עשוי להיות מאוחר מדי לטפל בבעיה שאינה חדשה.
2. לבדוק באופן קבוע לינקים לאתר שלכם. יש כלים רבים שיכולים לעשות זאת עבורכם.
3. לוודא כי האתר שלכם מותאם היטב לדרישות של מנועי החיפוש השונים.
4. להימנע מהעתקה של תוכן, גם בתוך האתר שלכם. גוגל אינה רואה זאת בעין יפה.
5. להשתמש בכלים שונים על מנת לעקוב אחר פעילות האתר שלכם, ולשים לב לכל דבר חשוד.