מה זה אתר סמכותי?


מה זה אתר סמכותי?

ככל שנושא web 2.0 הופך מבאזז למציאות, הופך מגוון האתרים אותם צריכים מנהלי האתרים לנהל ליותר ויותר משמעותי. במילים אחרות- המיניסייטים גוועים, כמו גם אתרי המאמרים התבניתיים. גולשים הופכים להיות יותר ממוקדי ערך, וחברות האינטרנט תלכנה ותגדלנה. ניתן לצפות כי בשנים הבאות, חברות גדולות ותאגידים ירכשו אתרים רווחיים מתחומם. אתרים קטנים ייקָנו או שיחדלו לפעול. אולי תחזית זו מרתיעה קצת, אבל ככל הנראה מציאותית לחלוטין.

עסקים גדולים נקטו תמיד באחת משתי גישות כלפי השוק אליו הם לטשו עיניים: או שהם קונים את מתחריהם או שהם דוחקים אותו אל מחוץ לגבולות המגרש. מגמה זו לא תפסח על האינטרנט, וכדאי להיות ערוכים לקראתה. כמנהל אתר ואיש שיווק באינטרנט, יש להיות ערוך לאחת משתי ההתפתחויות. או להיקנות על ידי חברה גדולה, או להפוך לחברה גדולה שמצליחה לשלוט בשוק.

המסלול אותו תיבחרו נתון לשיקולכם, ובכל מקרה עדיף מבחינתכם להתחיל ולהתמקד באתרי סמכות (authority sites). תוכלו להתחיל ולבנות אתרים כאלו או להפוך את אתרכם לכזה. מה שלא יהיה, אחת משתי האפשרויות האלה תגרום לכם לישון טוב יותר בלילה.

מהי ההגדרה של אתר סמכותי?

ג'ייסון דאוודל מהמגזין Global Promoter הגדיר הגדרה מתיישבת עם הדעת לאתר סמכותי: "אתרי סמכות הינם אתרים אליהם מקשרים אתרים, והם עצמם מקשרים לאתרים, באותו תחום ונושא, ויש בהם מאות ואולי אף אלפי עמודים המסקרים את אותו נושא, על כל תחומיו". הגם שזו הגדרה טובה, היא הגדרה של איש אחד. נתקרב עוד קצת למקור: מומחי SEO ושיווק באינטרנט רבים מאמינים כי האלגוריתם העיקרי של מנוע החיפוש של google נגזר למעשה ממסמך בשם: Hilltop: A Search Engine based on Expert Documents. נוסחת דירוגי אתרים, כפי שאנו מכירים אותה היום, נגזרת ממסמך זה, וכותביו בהרט ומיהילה, הגדירו אתר סמכות כך: "אנו מאמינים כי עמוד ייחשב סמכותי עבור מונח חיפוש אך ורק אם מומחים בתחום המבוקש מצביעים על עמוד זה. ברור כי הלכה למעשה חלק מעמודי מומחים יהיו בנושא רחב יותר או בנושאים קשורים אחרים. במקרה זה, רק מערך הקישורים בדף המומחה יהיה רלבנטי, ויש לבחון בדקדקנות את הקישורים ולוודא כי הטקסט אכן תואם את מונח החיפוש. באמצעות צירוף של כמה קישורים יוצאים רלבנטיים מכמה מומחים בתחום, נוכל לאתר את העמודים הנחשבים ביותר בקהילת העמודים המשתייכת לנושא החיפוש. זהו הבסיס לרלבנטיות הגבוהה שמוטמעת באלגוריתם שלנו".

הציטוט לעיל הינו למעשה היסוד לשיטת דירוג האתרים (PageRank) ולהחלטה אילו אתרים ייחשבו כסמכותיים. מומלץ לעיין במסמך המלא, ולו בשביל להבין יותר לעומק את ההיגיון העומד מאחורי שיטת הדירוג.

מהם מרכיביו ומה מבנהו של אתר סמכות?

כמה רכיבים שצריכים להיות בלא צל של ספק באתר בכדי שייחשב כאתר סמכותי: אופטימיזציה לגולש וחוויית גלישה, אופטימיזציה לתוכן, ויצירתיות שיווקית.
שאלו עצמכם- מה מספקים האתרים הסמכותיים? בקצרה, הם מספקים כמות גדולה של תוכן מקורי וחוויית משתמש טובה. מנועי החיפוש מעודדים זאת, ובתוך כך מעוניינים כי יווצרו הכנסות לאתרים שעומדים בדרישות אלו, ועל כן ישנו צורך לשחק על פי הכללים שהם מכתיבים. המלצתנו, במקביל ל- SEO השקיעו גם בפיתוח חוויית המשתמש וגם באופטימיזציה לתוכן.

האתר about.com הוא דוגמה מצוינת לאחד מאתרי הסמכות הראשונים. לאתר שם דומיין גנרי ומאות תת-אתרים בנושאים מגוונים. האתר שלכם צריך לנקוט בשיטה דומה, אולם לא בצורה עד כדי כך רחבה. אם אתם מתכננים השקת אתר סמכות, השתדלו להגדיר היטב את כלל השוק בו יפעל. לאחר השקתו ולאחר שנרשמה בו תנועה, בנו תת-אתרים שיכסו תחומים מוגדרים בשוק הרחב. לדוגמה, האתר הפיקטיבי והסמכותי www.falafel.co.il בנושא פלאפל ייראה כך:

www.matkonim.falafel.co.il
www.origins.falafel.co.il
www.jerusalem.falafel.co.il
www.tel-aviv.falafel.co.il

בגישה זו ניתן להתמקד בשוק הכללי, תוך יצירת תנועה ממוקדת אל תתי-הנושאים. כלל אצבע: עמודי האינדקס באתר ובתת-אתרים יהיו ממוקדי תוכן, בעוד עמודי התוכן והמאמרים יהיו שיווקיים יותר. תמיד זכרו את ההיבט החשוב ביותר של האתר- חוויית משתמש.

מה דרוש לבניית אתר סמכות?

אתם רוצים לבנות אתר שיביא אלפי מבקרים ביום, רובם יגיעו בעיקר דרך Google. האתר יהיה מקור אחד לכל סוגי המידע הקשורים לשוק בו יפעל. 3 מאפיינים חייבים להיות לאתר בכדי שייקרא אתר סמכותי:

דינמיות – הטמיעו ערוצי RSS רבים ככל האפשר באתר. המבקרים באתר צריכים להיות מסוגלים לקבל תכנים מעודכנים עבור כל מילת מפתח, קטגוריה או ארכיון, כמו גם האפשרות ליצור משלהם. ערוץ אחד או סוג אחד של תוכן כבר לא מספקים את הגולשים.

אינטראקטיביות – נסו תמיד להיות עם האצבע על הדופק בכל הקשור להעדפות המבקרים באתרכם, בין באמצעות סקרים, דפי תגובה ומשוב. הצמיחה של האתר תהיה מהירה ביחס ישר לנוחות השימוש בכלים אלו. למה? כי זה מקנה תחושה שאכפת לכם מהם, המבקרים באתר. אינטראקציה היא כלי עצמתי שמקנה תחושה של קהילה שצומחת באתר שלכם.

עקביות – העלו באופן שוטף חומרים איכותיים ומקוריים לבלוג שלכם. אין זה אומר בהכרח כי עליכם להפיק 3 פעמים בשבוע מאמר בן אלף מילים, אלא לממש את היעד של להפוך לאתר החידושים והחדשות. אתם צריכים להיות הסמכות במה שנוגע לחדשות בתחומכם.

נסו לעקוב אחר ההמלצות לעיל וראו איך אתרכם הולך ונהייה אתר סמכות בתחומו.

בהצלחה!