נגישות האתר לאוכלוסיות עם מוגבלות


מעט מאוד אנשים יודעים כי קיים קשר בין יכולת האתר שלך להתקדם במנועי החיפוש לבין היות האתר שלך נגיש לאנשים עם מוגבלויות. עובדה זו נעלמת אף מעינם של מקדמי אתרים רבים, ותיקים כלל שיהיו.

מי הם אנשים עם מוגבלויות ?

כאשר אני אומר אנשים עם מוגבלויות – למה אני מתכוון ? ובכן, המונח הזה צופן בחובו מספר אוכלוסיות: כבדי ראייה, כבדי שמיעה, לקויי למידה, עולים חדשים, מיעוטים וכו'. אוכלוסיות אלו נפגעות לא פעם בחיים הממשיים ושוב פעם בעולם הווירטואלי, מאחר ובעלי אתרים אינם דואגים להפוך את האתר שלהם לנגיש עבורם.

מדוע כדאי להפוך את האתר שלי לנגיש?

ישנן כמה סיבות טובות מדוע כדאי להפוך את האתר שלך לנגיש יותר עבור אנשים עם מוגבלויות.
הראשונה שבהן טמונה בכך שהפיכתו לכזה תקל על מלאכת קידום אתרים בעתיד (ועל כך ארחיב בהמשך המאמר).
הסיבה השנייה היא: הגדלת התנועה באתר שלך. הפיכת האתר שלך לנגיש עבור אנשים עם מוגבלות תביא בהכרח גולשים שעד כה לא יכלו לגלוש באתר שלך, גולשים פעילים שעשויים לרכוש את השירות או המוצר שלך. ומכאן שתוכל להגדיל את היקף המכירות שלך ואף להגדיל את קהל הלקוחות שלך באופן משמעותי.
סיבה שלישית טמונה בערכים. ערך מוסף וגדול לא פחות המתלווה להנגשת האתר שלך לאנשים עם מוגבלויות טמון בגורמים מצפוניים, ערכיים וחברתיים. לגורמים כגון אלה אין מחיר.
הקשר בין קידום אתרים ונגישות אתרים לאנשים עם מוגבלות
כאמור מעט מאוד בעלי אתרים ואף מקדמי אתרים יודעים כי קיים קשר ישיר בין קידום אתרים לבין הנגשת האתר. עיון בדרכים להפוך את האתר שלך לנגיש יותר מיד מעלה את הקשר הישיר בין השניים.

כותרות

שימוש בהיררכיית כותרות – H1, H2, H3  בתהליך בניית אתרים היא הן חלק מתורת קידום אתרי אינטרנט אך היא גם אמצעי יעיל לסריקה טובה יותר של קורא מסך הלא זהו אביזר קריאה הקולי בו משתמשים עיוורים. כותרות גדולות וברורות יכולות לסייע לכבדי הראייה, כמו גם ששימוש בגודל פונט יחסי ולא מוחלט עשוי לסייע לבעלי לקויות ראייה ולגולשים דיסלקטים.
טקסט חלופי לאלמנטים גראפיים
אלמנט נוסף שהוא חלק מעשרת הדיברות של שיווק באינטרנט הוא מתן טקסט חליפי במקרה של תמונות (ALT). חלופה זו משמשת הן את מנועי החיפוש אך היא גם מהווה כלי עבור כבדי הראייה, שאינם יכולים לראות תמונות, אך נעזרים בקורא מסך טקסטואלי המתרגם עבורם את התמונה לכדי טקסט.

ידוע לכל העוסקים במלאכת קידום אתרים כי אתרים המבוססים על טכנולוגיית פלאש (Flash) אינם ידידותיים למנועי חיפוש ולזחלנים של גוגל אולם באותה מידה הם אינם ידידותיים לאנשים עם מוגבלויות. כפי שמנועי החיפוש סורקים טקסטים ונכשלים בבואם לתרגם אלמנטים גראפיים כך גם העזרים שלרשות אנשים עם מוגבלויות. על כן יש להתרכז בתוכן האתר ופחות בחזותו הגראפית.
אם בכל זאת, אתם עושים שימוש בטכנולוגיות פלאש, הקפידו לספק טקסט חלופי לכל האלמנטים הגראפיים באתר ולסרטונים.
במידה והחלטתם להוסיף סרטי וידאו לאתר שלכם, וודאו כי קיימים כתוביות חליפיות לאפקט הקולי של הסרט. רק באמצעות הוספת כתוביות יוכלו אנשים לקויי ראייה להבין את סרט הוידאו וגם תתרמו לקידום האתר שלכם על ידי הוספת טקסט.

ממש כשם שצריך להרבות בתוכן באתר למען מנועי החיפוש כך יש להרבות בתוכן עבור אנשים עם מוגבלויות. לא פעם בעלי אתרים מעדיפים להסביר את כללי השימוש באתר באמצעים קוליים, שמיעתיים ובכך מפספסים גולשים בעלי ליקויי שמיעה.

כותרת לעמודים ומסגרות

גם ל-Title של העמוד נודעת חשיבות הן בעולם הנגישות לאנשים עם מוגבלויות והן עבור שיווק באינטרנט. הוא נועד על מנת לאפשר לעזרים שעומדים לרשות אנשים עם מוגבלויות לזהות ולנווט בתוך דפי האתר. יתרה מכך עבור אנשים עם מוגבלויות יש אף צורך לספק כותרות אף למסגרות (Frame). זה יסייע להם להתמצא באתר ולנווט בו ביתר קלות וכך גם עבור זחלניהם של מנועי החיפוש. לפי מומחי שיווק באינטרנט, עולה כי הזחלנים של גוגל דבר ראשון סורקים את כותרת הדף (ה-Title) וכך לומדים על מהות דף האינטרנט והרלוונטיות שלו. דף אינטרנט נטול כותרת המתארת את תוכן העמוד יתקדם לאט יותר במנועי החיפוש מאשר דף בעל כותרת המתארת את תוכן העמוד ולא רק את שם האתר. בדיוק באותו האופן ניגשים גם אנשים עם מוגבלויות לקריאה וסקירה של דפי אינטרנט. תחילה הם מפענחים על ידי העזרים שעומדים לרשותם את כותרת הדף ובוחנים האם יש להם עניין בדף. במידה ויש להם עניין בדף האינטרנט המסוים הזה ימשיכו ויעמיקו את הקריאה בו במידה ולא יעברו הלאה….אך הם ילמדו על מהות ותוכן הדף, מן הכותרת שניתנה לו.

קישורים

קישורים הם אלמנט נוסף וחשוב שיש לו חשיבות עצומה לבעלי אתרים המעוניינים להתקדם בתוצאות מנועי החיפוש. קישור איכותי מנקודת מבטו של מנוע החיפוש הוא קישור אשר יש לו מילת עוגן ממצה או מילת מפתח על כן, קישורים שטקסט העוגן שלהם הוא "לחץ כאן" – לא נחשב לקישור איכותי. תחת זאת יש לייצר קישורים בעלי משמעויות רלוונטיות וממשיות, זה יסייע הן בקידום האתר ולא פחות עבור אנשים הזקוקים לעזרים לפענוח טקסטים באתר.

מפת אתר

מפת אתר – מקדמי אתרים ומומחי שיווק באינטרנט הגיעו מזמן למסקנה כי למפת אתר נודעת חשיבות גדולה עבור הזחלנים של מנועי החיפוש. הערך המוסף של מפת אתר עבור גולשים עם מוגבלויות ועבור גולשים שאינם סובלים ממוגבלויות הוא אדיר. מפת אתר מסייעת לגולש הממוצע להתמצא בדפי האתר ולהבין את המבנה שלו. מפת אתר בנויה ב HTML פשוט המציף את המבנה ההיררכי של האתר. על כן תרומתה היא גדולה לעין שיעור עבור אנשים עם מוגבלויות ולאנשים המתקשים להבין את מבנה התכנים באתר.

CSS

שימוש ב-css כאלמנט עיצוב – לתכונות ה-css  יש יתרונות ברורים בתורת שיווק באינטרנט. ככל שנמעיט בעיצובים בקוד ונשתמש בקבצי css חיצוניים – כך נביא לעלייה מהירה וחלקה יותר של האתר. אך לעיצוב באמצעות –css יש גם יתרונות עבור אנשים עם מוגבלויות. כך למשל שימוש בקבצי css  חיצוניים יאפשרו למשתמש לקויי הראיה לבטל את סגנון העיצוב ולהביא לראייה טובה יותר של האתר.

אם כן, אנחנו רואים כי קיים קשר הדוק בין הפיכת האתר שלך לנגיש יותר עבור אנשים עם מוגבלויות לבין הרצון להתקדם במנועי החיפוש.
כשם שמנועי החיפוש עושים שימוש באמצעים טכנולוגיים ושיטתיים לאיתור מידע רלוונטי ברשת האינטרנט השופעת במידע כך גם אנשים עם מוגבלויות נעזרים באמצעים טכנולוגיים לצורך סקירה, קריאה, גלישה וביצוע חיפושים. נראה כי מה שעובד עבור מנועי החיפוש עובד גם עבור העזרים שלרשות אנשים עם מוגבלויות. תהליך הפענוח של מנועי החיפוש חופף במידה רבה לתהליך הזיהוי והפענוח של העזרים שנועדו לאנשים עם מוגבלויות.
תכנון ארכיטקטוני נכון של קוד האתר, תוכן האתר ומבנה האתר יביא הן להתקדמות האתר במנועי החיפוש אך יכול גם יהפוך את האתר שלך לנגיש עבור אוכלוסיה גדולה שלרוב נמנעת ממנה גישה לעולם הידע המובן מאליו לכל אחד ואחת מאיתנו.