על שולחן הניתוחים: נתוני האתר – מה ניתן ללמוד מהם?


אם יש לכם עסק, אז מרבית הסיכויים שכמו שוודאי יהיה לכם כרטיס ביקור, יהיה גם אתר אינטרנט לעסק. זה כבר תקן, ולא משנה מה אתם מוכרים או כמה צנוע האתר, חיוני ביותר שיהיה אתר. אבל השאלה המעניינת היא מה אתם יכולים ללמוד מהאתר.

רבים מבעלי העסקים עשויים להתבלבל מול שאלה מעין זו. מה באמת אנחנו יכולים ללמוד מהאתר של העסק שלנו? פלטפורמות פרסום מסורתיות כגון טלוויזיה, רדיו, עיתונים הן פלטפורמות שקשה לעקוב אחריהן בכל הנוגע ליעילות הפרסום. קל להבחין מתי הטלפונים מתחילים לצלצל או מתי עוד אנשים מתחילים להיכנס לעסק עם מודעת המבצע שפרסמתם, אבל לא תוכלו לדעת כמה אנשים באמת ראו / שמעו את הפרסומת, וכמה מתוכם הסתקרנו או נותרו אדישים.

ברור לכולנו כי פרסום הוא דבר נדרש וחשוב, וזו עלות בסיסית שנזדקק לה לקידום העסק. ג'ינגל ברדיו, מודעה בדפי זהב, חסות לקבוצת הקט-רגל המקומית- הכול יפה אבל יחד עם זאת אינו ניתן לחקירה בהיבט של יעילות. אבל מה לגבי האינטרנט? האינטרנט, והמידע שאנחנו יכולים לגזור ממנו משנים את התמונה.

אז איך אפשר להשתמש בנתונים שבאינטרנט בכדי להצמיח את העסק ואת נתח השוק?

הנתונים שאפשר לדלות מהאינטרנט לגבי האתר שלכם הם רבים וכוללים בין היתר את התשובות לשאלות:
מאיפה מגיעה התנועה לאתרכם? מאתרים אחרים או ממנועי החיפוש? ומהן מילות המפתח במנועי החיפוש המובילות לאתרכם?
מאפייני המבקרים לפי חיתוכים שונים כגון מקום, מערכת הפעלה וסוג דפדפן
התנהגות ופעילות המבקרים: משך הביקור באתר, מספר עמודים בהם צפו, כמה מתוכם עזבו אחרי ביקור בעמוד אחד בלבד, וכמה מבקרים אכן ביקשו מידע נוסף בדף יצירת קשר.

אם אתם מתכוונים לשווק באינטרנט, בין באמצעות קידום אתר האינטרנט, ניוזלטר, או באנרים, חשוב שיהיה לכם מידע על התנועה באתרכם בעבר ובהווה. תרצו גם לבטח נתונים לגבי יעילות המהלך השיווקי האחרון שלכם באינטרנט וכמה עוד גולשים הגיעו באמצעותו לאתר האינטרנט שלכם.

לחבר בין מקורות התנועה ובין פעילות הגולשים

 על פניו, התבוננות בנתוני הפעילות וההתנהגות של הגולשים באתר אולי לא יכולה ללמד אותנו הרבה. למשל, אם שיעור הנטישה באתר היא 75%, מה ניתן ללמוד מכך? ובכן, זהו שיעור גבוה למדי, ורצוי שהוא לא יהיה מעל 50%. אבל האם ניתן ללמוד מה בדיוק הבעיה?

כמו כן, אם אתם מפרסמים באתר אחר, יעניין אתכם לדעת כמה מגיעים אליכם מאתר זה, וזה עדיין רק חלק מהתמונה. אולם חיבור בין שיעור הנטישה ובין מקור מבקרים ספציפי כבר יכול ללמד אתכם יותר. לדוגמה, אם מקור מסוים של מבקרים מייצר גם 85% נטישה זה מצביע על אי שביעות רצון מצד המבקרים. כמה סיבות אפשריות לכך:

המבקרים המגיעים מן האתר האחר מחפשים אולי עולם תוכן שונה מזה שבאתר שלך
ייתכן שההבטחה הפרסומית באתר המפנה אינה עומדת בקנה אחד עם מה שמוצע בפועל באתר שלכם (ואולי פשוט קשה למצוא את ההצעה באתר שלכם?)
האתר שלכם אינו אטרקטיבי, אינו שימושי, אינו מקצועי (מה שמניע את המבקרים לעזוב מיד וקרוב לוודאי גם לא לחזור יותר)

ישנן אפשרויות אחרות, וסביר שתאתרו אותה בלמידת נתוני האתר. כך תדעו גם לפתור את הבעיה. לאחר מכן, אותם נתונים (נטישה ומקורות גלישה) יגידו לכם אם באמת הבעיה נפתרה, ואפשר להמשיך הלאה. הנתונים גם ילמדו אתכם אילו פרסומות שוות את ההשקעה ואילו לא. נתונים של השגת מטרות מתאפשרים בעזרת יחסי ההמרה (conversion rate) ב-google analytics, תוך מעקב אחרי כל הפניה לאתרכם. אם תמצאו כי אתר מסוים מפנה אליכם תנועה רבה אבל היא אינה ממומשת לכדי השגת מטרות, בדקו מיהו הקהל הזורם אליכם משם, ואיזו חוויית גלישה הם עוברים בדרכם משם לאתרכם.

לסיכום

אתר האינטרנט שלכם אינו רק עלון פרסומי אלא גם כלי אינטראקטיבי לגולשים. הדרך היחידה לברר איך הם משתמשים (או לא משתמשים) בו היא באמצעות כלי לאיסוף מידע (שיכלול גם הגדרה של השגת המטרה מבחינתכם). הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות למען העסק שלכם הוא להשתמש בכלי לניתוח והבנה טובים יותר של המידע והנתונים.
תם עידן הפרסום העיוור, וזריקת הכספים לחינם תוך תקווה לטוב.