אתר עולה לאט


אתר עולה לאט

האתר מאט את קצב החיים?

בעולם בו כבר אין כמעט משק בית שאינו מחובר לאינטרנט, רוחב הפס הפך להיות לסוגיה חשובה והיעדר רוחב פס מספק לכל משק בית הוא משהו שהמומחים צופים כי יקרה בשנים הקרובות. ההנחה הזו הנגזרת מתשתיות האינטרנט הופכת לחיונית ביותר כשמדברים על אתר יעיל, הנטען ועולה במהירות.

עם זאת, השורה התחתונה עבור בעלי אתרים רבים, אינה יעילות האינטרנט ככלל, אלא הרווחיות הכלכלית של האתר שלהם. בעוד שישנן דרכים רבות להפוך אתר לרווחי בהיבט של המרת ביקורים בו להכנסות, אחת הדרכים הפשוטות יותר (וכנראה מהחשובות) היא להפחית את משך טעינת האתר אצל הגולשים.

אם ביצועיו של האתר שלכם אינם מרשימים, זה אומר שאינכם גוזרים ממנו את המכירות המקסימליות, ואת זמן הביקור הממוצע הטוב ביותר, אלא גם את דירוג האתר האופטימלי. להלן כמה מן ההשלכות השליליות החלות על אתר איטי, וכמה דרכים לשיפור המצב. לעתים תיקון המצב ידרוש מכם רק עוד מעט זמן, בעוד שההחזר על ההשקעה הקטנה הזו בזמן תחזיר עצמה בגדול בטווח הרחוק יותר.

מהן ההשלכות שליליות של זמן טעינת אתר ארוך מדי?

אם לוקח לאתר שלכם משך זמן ארוך מדי להיטען זה כאמור עלול לגרום לאיבוד מכירות, פגיעה בדירוג שלכם במנועי החיפוש, ועלייה בעלויות שתידרשו לשלם על כל לחיצה על קישורים ממומנים לאתרכם (pay per click). בנסיבות מסוימות זה עלול גם להגדיל את הוצאות ההוסטינג של האתר.

אובדן מכירות:

בואו נדמיין עולם דימיוני בו מנועי חיפוש כלל אינם קיימים, ואין כול משמעות לדירוג אתרי אינטרנט. גם בעולם כזה, אנשים יהיו חסרי סבלנות. אם לוקח זמן רב מדי לאתרכם לעלות, לקוחות פוטנציאלים רבים יישברו באמצע ויגלשו לאתרים אחרים.

רוחב הפס גדל בהתמדה, אולם קיימים גולשים רבים שעדיין מעדיפים- מופרך ככל שזה יישמע- חיבור דיאל-אפ על פני חיבור בפס רחב. אם האתר שלכם נטען באיטיות, ככל הנראה קבוצה זו של גולשים כבר לא תהיה חלק מבסיס לקוחותיכם. הדבר האחרון אותו תרצו לעשות זה לתסכל את הגולשים אליכם, כיוון שהם ינטשו ולא ישובו עוד. אם באפשרותכם ליצור אתר יעיל, העולה מהר, תגדילו את הסיכוי שביקורים יומרו למכירות, ושהרוכשים ישובו אליו בעתיד.

עלות גבוהה ל Pay per Click:

רק לפני מספר חודשים פרסמה גוגל הצהרה כי משך הטעינה של עמוד הנחיתה משפיעה על דירוג איכותה של מילת המפתח. הסיבה פשוטה למדי: אתר שעולה מהר משפר את חוויית הגלישה. לכן, מודעות המפנות לעמוד שעולה לאט, תקבלנה דירוג איכות נמוך, מה שיגרום בתורו להאמרה בבידים (bids) על מילות המפתח שלכם ועל עלויות Pay per Click שלכם.

ירידה במיקום תוצאות החיפוש:

שני דברים אנו כבר יודעים בבירור: GOOGLE לוקחת בחשבון זמן טעינת אתר בכל הנוגע ל AdWords, ושגוגל נותנת דגש על חוויית גלישה נוחה. לכן נוכל גם לקבוע שזמן טעינת האתר שלכם תשפיע על מיקומו בתוצאות חיפוש אורגניות. אף על פי שזהו רכיב אחד קטן מני רבים בנוסחה המורכבת למדי של מנוע החיפוש של גוגל, הוא עדיין משפיע על התוצאה הסופית, ואם תוכלו לקצר פרק זמן זה, תוכלו לעלות ברשימת התוצאות מקום אחד או אולי אפילו שניים.

הוצאות הוסטינג:

בהנחה שזמן עליית אתרכם נגזר מגודל הקבצים ולא מאילוצי שרתים, עלויות אחסון האתר עשויים להיות מנופחים. זה כמובן נתון תחת תנאי האחסון שלכם וההסכמים מול החברה המארחת את אתרכם. חברות הוסטינג רבות מציעות חבילות הכוללות רוחב פס נדיב עד לא מוגבל, ובתשלום חודשי או שנתי קבוע. אם אינכם מנויים על חבילה ללא הגבלה, ייתכן כי אתם משלמים הרבה כסף על שימוש שחורג מהמכסימום. במקרה כזה אתם חייבים לעשות אופטימיזציה לקבצים בכדי שיצרכו פחות רוחב פס, וכתוצאה מכך תחסכו כסף רב.

סוגיות ותיקונים

ישנם מספר גורמים לעליה איטית של אתר. להלן הנפוצים והפשוטים לתיקון שבהם.

תמונות- החשוד המיידי לאתר מסורבל שעולה לאט. לעתים קרובות מנהלי אתרים יתאימו תמונה מסוימת לאפליקציה רק על ידי הקטנה של מימדיה ולא של משקלה. מתקבלת תמונה קטנה אבל כבדה, שלמרות גודלה, ייקח לדפדפן זמן רב מדי להורידה. לדוגמה, אתר בו תמונה של 403X600 פיקסל ששוקלת 125 ק"ב, הוקטנה ל 317X473 פיקסל. הקטנת המידות של התמונה ולאחר מכן הורדת איכותה ב- 70% הביאה לתוצאה של תמונה שזהה לקודמתה אבל משקלה הוא רק 23 ק"ב! הבדל של 112 ק"ב, שבחיבור דיאל-אפ, ייקחו 14 שניות נוספות של הורדה! עכשיו תארו לכם שישנן כמה וכמה תמונות בעמוד זה…

קבצים- דרך נוספת להאצת עליית האתר היא על ידי שימוש ב HTML, CSS וקבצים נקיים אחרים. נקו קוד מיותר מהקבצים, והשתמשו ב CSS מתי שרק אפשר. קוד HTML ישן יגדיל את נפחו של העמוד, אפילו שאין זה ניכר כלל במראה האתר. גם קבצי קול ווידאו ניתנים לדחיסה, תוך שמירה על רמה נאותה של חוויית גלישה.

HTTP – על פי יאהו! 80% מזמן התגובה של הגולש נמצא למעשה בשליטת האתר עצמו. רובו נגזר מהורדת כל רכיבי העמוד- תמונות, גליונות עיצוב, סקריפטים, פלאש וכדומה. הקטנת מספר הרכיבים, יקטין את זמן דרישות HTTP הנחוצות להעלאת האתר, וזה המפתח לעמודים מהירים יותר. תוכלו למצוא כאן טיפים מתקדמים ומעשיים יותר. במאמר מוסגר נאמר לגבי המלצת יאהו לקיבוץ תמונות על ידי image maps- אין זה הדבר הנכון ביותר בהיבטי קידום האתר מאחר ו"עכבישי החיפוש" של מנועי החיפוש לא תמיד עוקבים אחרי קישורים אלו.

לסיכומו של דבר

ככל שהתשתיות מתפתחות, הולך ומתרחב רוחב הפס. ככל שקצבי תעבורת הנתונים באינטרנט גדלים, כך גם גדלים נפחי הצריכה של היישומים השונים. עובדה זו שבה ומחזירה אותנו לצורך לדרוש ולהשתמש בכמה שפחות מרוחב הפס. אם ניתן היה להקטין כל דף באינטרנט ולו ב- 100 ק"ב, הוא היה הופך למהיר יותר עבור כל אחד ואחד מאיתנו.

אם תקדישו קצת זמן לשיפור משך זמן עליית האתר שלכם, על ידי אופטימיזציה של התוכן וניקוי הקוד, תגלו כי האתר יהפוך ליעיל יותר עבורכם, תמצאו עצמכם גבוה יותר בתוצאות החיפוש, מה שימשיך ויקדם את הרווחיות. אולי תצליחו להקטין גם את הוצאות האחסון של האתר.