תשאלו את גוגל…עתיד מנועי החיפוש החכם


מן הידועות היא ששלושת הפעולות הנפוצות ביותר באינטרנט הן עיסוק ברשתות חברתיות, דואר אלקטרוני וחיפוש. אולם, מנועי החיפוש נשארו אותו הדבר מאז שגוגל השיקה בשנת 1998 את הקונספט המהפכני שלה של דף לבן ריק בעל שורת חיפוש בודדת המחזירה בתמורה למילות חיפוש לינקים ברמות רלבנטיות כאלו ואחרות. נכון, מהירות החיפוש עלתה עשרות מונים תודות לשרתים מהירים במיוחד והרלבנטיות של התוצאות השתפרה כתוצאה מהשתכללות האלגוריתמים המחוללים אותן אולם דבר אחד נשאר זהה- חוויית החיפוש.

חוויית החיפוש לא השתנתה רבות מאז שנת 1998. גם כיום מקלידים מילות מפתח לחיפוש ועדיין מתקבלים לינקים התואמים אותן. אבל כל זה עומד להשתנות והשינוי מתחיל כבר היום. גוגל השיקה את שירות knowledge graph המציג את התפיסה החדשה שלה בתחום תוצאות החיפוש. לא עוד לינקים אלא הרחבה ואספקה של ידע ממקורות שונים לגבי השאילתא. זוהי תפיסה חדשה אשר הופכת את מנוע החיפוש למעין "מוח-על" אשר מאגד ואוסף בצורה שיטתית אינפורמציה ומציג אותה לצרכן בצורה מרוכזת ויעילה בהתאם לרלבנטיות שלה. זה כבר לא לא חיפוש, זאת תקשורת המבוססת על הבנה עמוקה של הצורך של הגולש.

גוגל ומיקרוסופט עובדות בשנים האחרונות בצורה שקטה על איסוף מידע ממקורות קוד פתוח שונים כוויקיפדיה ואתרי מסחר שונים והיכולת להציג אגריגציה של מידע. כיום, מספר השאילתות שהן יכולות לספק שירות חכם מעין זה היא מוגבלת אולם היא תגדל בצורה דרמטית עם הזמן ותספק חוויית חיפוש חדשה לגמרי.

אולם לא רק התשובות מעניינות אלא הדרך בה המשתמשים יבקשו אותן. כיום על המשתמש להקליד מילות מפתח ולקוות לטוב. בעתיד, נוכל לשאול שאלות בשפה יומיומית פשוטה וברורה ובמקום לינקים אשר מובילים למסמכים או אתרים בהם נצטרך לנבור על מנת למצוא את התשובה בעצמנו נקבל מידע ממקורות שונים אשר רלבנטי לשאלה שלנו.

איך יעבוד הקסם? המשתמש יקליד שאלה בסגנון "איפה מגדלי עזריאלי"? במקום לקבל לינקים החל מאתר "עזראילי אחזקות" ועד אתר "דן" יקבל המשתמש תשובה מפורטת הכוללת את הכתובת המדוייקת של המגדלים, דרכי הגעה מומלצות, אמצעי תחבורה ציבורית למקום, חנויות נבחרות ועוד. קסם.

כאסטרטגיה, גוגל מתמקדת בפתרון האינטרנטי של השירות בעוד מיקרוסופט מתמקדת בחיפוש בטלפונים חכמים מתוך הנחה שמשתשמי המובייל יחפשו תשובות ממוקדות יותר כאשר הם בדרכים ונוחות השימוש והדיוק יעמדו בראש סדר העדיפיות שלהם.

כחברת שיווק באינטרנט אני צופה עתיד מרתק מבחינה מקצועית. בעלי אתרים ושרותים יצטרכו להתחיל לחשוב אחרת, מקדמי אתרים יצטרכו להבין ולענות על צרכי המשתמשים ולהיות כמה שיותר ברורים ונגישים. ימים מעניינים לפנינו. עד אז, נקבל לינקים 🙂