שיווק בעידן האינטרנט של הדברים


שיווק בעידן האינטרנט

האינטרנט של הדברים הוא משהו שמדברים עליו כבר כמה שנים טובות בתור העתיד של הרשת, כאשר כל המערכות בבית מחוצה לו יהיו מקושרות אחת עם השנייה ויוכלו לדבר זו עם זה על מנת להפוך את החיים שלנו לקלים ונוחים יותר.

אבל האמת היא שהאינטרנט של הדברים כבר כאן גם אם אנחנו לא מגדירים אותו במילים : החל מ-Waze שיושבת בטלפון החכם שלנו ויוצרת קשר עם מכשירים אחרים על מנת למצוא את הדרך הכי מהירה ליעד שלנו ועד למכשירי חשמל מתקדמים כמו למשל מזגנים ומערכות תאורה שאפשר להפעיל ישירות מהסמארטפון עוד לפני שאנחנו נכנסים הביתה.

אחת השאלות היותר מעניינות היא כיצד ישתנה תחום השיווק בעידן הזה ומה יצטרכו לעשות חברות הפעילות באינטרנט על מנת להמשיך ולהבליט את המותגים שלהם. האם תחומים כמו קידום אתרים יהיו רלוונטיים למכשירים כאלו?

להפוך את המידע לנגיש יותר באמצעות קידום "עיוור"

רמז לתשובה אפשרית ניתן למצוא בעוזרים האישיים של גוגל ואמאזון כמו למשל Google Assistant וכמובן סירי של אפל. מדובר במכשירים קטנים יחסית או אפילו אפליקציות בטלפון שאפשר לדבר איתם ולקבל תשובות או מידע מאתרים שונים, כמו גם לתכנן את סדר היום ולהפעיל אפליקציות שונות (החל מיו-טיוב ועד לאובר).
מכיוון שחלק גדול מהמידע אותם מספקים אותם מכשירים חכמים מקורו ברשת, אנחנו צריכים לחשוב איך להפוך אותו להכי נגיש בתוך האתרים או הפרופילים ששייכים לנו, במיוחד כאשר חלק לא קטן מן המשתמשים משתמש בהנחיות מדויקות יותר ומסתמך בעיקר על מידע קולי אינפורמטיבי ולא מידע ויזואלי (שגם נוטה להיות שיווקי יותר).
דרך אחת להתגבר על כך היא לבחור בזהירות את מילות המפתח בדפים שאנחנו מפרסמים. לדוגמה, אם אנחנו כותבים מאמר אינפורמטיבי או מספקים נתונים באופן אוטומטי לגולשים שלנו (תחזית מזג האוויר), אנחנו צריכים לחלק את המידע הזה לפסקאות קצרות עם כותרות ברורות שכוללות את מה שהמשתמש עשוי לשאול (למשל, מזג האוויר ליום שלישי במישור החוף).

השאלה הגדולה היא כמובן מה יקרה לאחוז הלחיצות על תוצאות החיפוש והאם בכלל תהיה משמעות למקום תשיעי מול מקום שישי? יכול מאוד להיות שבסגמנטים מסוימים כמו אתרים שמציגים זמני הצגות או מתכונים הוא ירד באופן משמעותי (מה שכבר היום מתחיל לקרות).
החדשות הטובות הן שככל שהמידע פחות טריוויאלי (איך לבנות ארון לבד?), סביר להניח שהגולש יופנה לאתר חיצוני כדי לראות את המידע השלם או לצפות בסרטון. המשמעות היא שהאתרים שאנחנו בונים יהיו חייבים להיות מפורטים וסמכותיים, אך גם מהימנים, ולא יזיק להפנות לאתרים אחרים עליהם אנחנו מתבססים (כמו הערך הממוצע בויקיפדיה).

שיווק מרובה ערוצים ותלוי מקום

בניגוד למצב עד לפני כמה שנים, כיום מרבית הצרכנים לא מבצעים קניות דרך המחשב בלבד, וחסמי הכניסה לרכישות דרך אפליקציות ואתרי אינטרנט ניידים כמעט ולא קיימים כיום. מכיוון שחלק גדול מן המכשירים משתפים מידע אחד עם השני (למשל, דרך הדפדפן כרום או חשבונות גלובאליים), המשווקים יצטרכו לדעת כיצד לנתח את המסלול של הגולשים דרך מספר ערוצים במקביל, טכנולוגיה שגוגל כבר מציעה דרך הכלים השונים שלה למעקב אחרי המרות (Analytics ו- Adwords).
אחת מהחברות הגדולות בעולם המספקת פלטפורמת שיווק לאלפי חברות אחרות, Salesforce, הודיעה על כך שהיא תרתום את הטכנולוגיה הזו לטובת מי שירצה לעקוב אחר האופן בו המכשירים של הלקוחות שלהם מדברים אחד עם השני – ועל סמך המידע הזה ליצור פרופילים של לקוחות פוטנציאלים חדשים.

כאשר המידע הזה ישולב עם נתונים אודות המיקום של המשתמש או נקודות מכירה שהוא נמצא בהן כרגע, יהיה אפשר להתאים לו מודעות מותאמות אישית ולא רק רשימה גנרית של מקומות שנמצאים בקרבת מקום. למעשה, גוגל כבר מיהרה ורכשה סטארטפ צעיר (בן פחות משנתיים) בשם Urban Legendsשמפתח מערכת מתקדמת למעקב דינאמי אחרי המרחב והזמן בהם התנועה החכמה פועלת.

שירות לקוחות וחיבור טוב יותר עם לקוחות קיימים

האינטרנט של הדברים יאפשר לחברות לתת שירות טוב יותר ללקוחות שלהן. לדוגמה, אם היום אנחנו צריכים לפנות לכל ספק שירותים בנפרד ולקבל ממנו תמיכה טכנית, בעתיד הקרוב מאוד יהיה אפשר לקבל את כל הנתונים על כל המכשירים החכמים בבית ממקום אחד.
באופן דומה, הרשת החכמה של הבית שלנו תוכל לתקן את עצמה ולפתור בעיות טכניות, וכך ייתכן שלא נצטרך בכלל את שירות הלקוחות.
ומשהו נוסף לסיום
אף על פי מה שכתבנו בהתחלה, הציבור הרחב עדיין לא ממהר לאמץ את כל טכנולוגיות האינטרנט של הדברים על כל גווניה ולמרות הדחיפה המסיבית של חברות הטכנולוגיה. לדוגמה, השעונים החכמים שהיו אמורים לחולל מהפכה באופן בו אנחנו מתקשרים אחד עם השני ועם המכשירים החכמים הראשיים שלנו נשארו מאחורי הצמידים הפשוטים ותפסו קהל יעד נישתי יחסית.
לפעמיים הסיבה היא לאו דווקא חוסר עניין, אלא קשיים טכנולוגיים (למרבה האירוניה…). למשל, הסבה של מערכות ביתיות כמו למשל מערכת המים, החשמל והחימום למערכות חכמות תלויה בתשתית הקיימת, כמו גם במצב הסוציו-אקונומי של קהל היעד.

לפיכך, לפני שמתחילים להשקיע תקציבים גדולים בשיטות השיווק חדשניות, חשוב לבדוק אם יש מספיק נתונים אמיתיים ולאורך תקופה מספיק ארוכה על קהל הלקוחות על מנת שיהיה ניתן להפיק מהם תובנות משמעותיות.